Foto: Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience

Zuur … een gat in je cultuur

Verzuring is een tikkende tijdbom in papieren erfgoedcollecties. Wat kunnen wij doen om ons erfgoed tegen de tand des tijds te beschermen?

Waarom vergeelt een krant na enkele dagen zon op de vensterbank? Hoe komt het dat een krant uit 1940 er veel slechter aan toe is dan een boek uit 1650? Waarom treedt verzuring op en hoe werkt het?

Verzuring van papier is een tikkende tijdbom in papieren erfgoedcollecties en is dus een voortdurende bezorgdheid van erfgoedbibliotheken. In het kader van Erfgoeddag 2013 "Stop de tijd!" maakte de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience een tentoonstelling rond "Wat kunnen wij doen om ons erfgoed tegen de tand des tijds te beschermen?"

Papier

Vanuit China, waar het 2.000 jaar geleden wordt uitgevonden, verspreidt papier zich langzaam over de hele wereld. De boekdrukkunst laat de vraag naar papier spectaculair stijgen.

Van papier tot pulver

Verzuring van papier begint met de verkleuring van de randen, later ook van het midden. Het papier verliest zijn soepelheid en sterkte, wordt bros en valt in pulver uiteen.

Ontzuring

Het aantal werken dat door verzuring bedreigd wordt, is zeer groot. Daarom worden steeds meer procedés ontwikkeld en verfijnd om de documenten te ontzuren.

Inhoud bewaren

Preserverende en conserverende maatregelen zoals klimaatbeheersing en ontzuring zijn er op gericht om verzuurde objecten zo optimaal mogelijk te bewaren.

Zorg voor de collectie

Het collectiebeleid probeert door ver- schillende maatregelen deze problemen zo goed mogelijk te voorkomen en de boeken maximaal te sparen.