Foto: Michel Detobel Foto: Michel Detobel

Steun ons

De Erfgoedbibliotheek kan rekenen op heel wat vrienden, schenkers en sponsors. Wilt ook u ons steunen? Dat kan op verschillende manieren.

U kan lid worden van onze vriendenvereniging, het Dotatiefonds voor boek en letteren, en uw passie voor boek en letteren samen met ons beleven. Ook als schenker garandeert u mee de toekomst van de Erfgoedbibliotheek en ontvangt u een fiscaal attest. Sponsors kunnen in ruil voor hun steun genieten van enkele exclusieve voordelen, zoals het gebruik van onze unieke infrastructuur.

Sluit aan bij een lange traditie

Met de middelen die we verzamelen, kan deze bibliotheek haar prachtige collectie verrijken en de vaak zeldzame stukken op de best mogelijke manier bewaren en indien nodig restaureren.

Met uw gift sluit u aan bij een lange traditie. Deze gaat terug tot 1905, toen de Stadsbibliotheek (de toenmalige naam van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience) de belangrijke collectie van de Antwerpse bibliofiel en ridder Gustave Van Havre wilde aankopen. De veilingprijs kwam echter overeen met het jaarbudget van de bibliotheek. Gelukkig kon er via een perscampagne een mooi bedrag worden verzameld. Samen met het geld dat de stad vrijmaakte, werd een kwart van de collectie aangekocht. Aan die succesvolle publiek-private samenwerking werken we vandaag verder.

In de catalogus vindt u een beschrijving van alle boeken die de Erfgoedbibliotheek in de loop der tijd met particuliere steun aankocht. Ze vormen samen één deelcollectie, die blijft aangroeien.