Foto: Michel Detobel

Zelf scannen of foto’s nemen

In de leeszaal vind je alle apparatuur om fotokopies of scans te maken. Let wel, dit mag niet voor volledige boeken of tijdschriften die onder auteursrecht vallen.

Fotokopiëren en printen

Kopiëren doe je met behulp van je lezerskaart, waarop je aan de hoofdbalie geld laat zetten. Een zwart-witkopie, op A4- of A3-formaat, kost 0,15 euro. Een kleurenkopie kost 0,65 euro.

Je kan ook rechtstreeks printen vanuit de leeszaalcomputers, de boekscanners en de microfilmtoestellen. Ook voor die prints betaal je 0,15 euro (zwart-wit) of 0,65 euro (kleur) per pagina.

Om de collectie zo goed mogelijk te bewaren, mogen volgende materialen niet gekopieerd worden:

• boeken en tijdschriften uitgegeven vóór 1945
  • ingebonden kranten
  • zeer zware werken en werken groter dan A3-formaat
  • handschriften, zeer kostbare of zeldzame werken (preciosa)
  • mappen, atlassen en kaarten
  • losbladige werken en werken met losse platen
  • beschadigde werken

Scannen

Sommige van de werken die je niet mag kopiëren, kan je via de boekscanner in de leeszaal digitaliseren. Je zet die scan gratis op een USB-stick (die je bij ons kan lenen).

Kostbare, zeer grote of beschadigde exemplaren mogen niet gescand worden.

Fotograferen

Alle werken mogen zonder flits gefotografeerd worden. Je brengt hiervoor zelf een camera mee. Als je de foto’s achteraf wil publiceren, moet je daarvoor de toelating aanvragen aan de Afdeling Digitale Collecties van de Erfgoedbibliotheek.

Cashvrij betalen

In de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience betaal je cashvrij.
We aanvaarden Bancontact, Mastercard, Maestro, VISA en V Pay. Je kan ook betalen met QR code, Discover, Diners, JCB, CUP en Visa Elektron.