Op de koffie bij Nottebohm

30.01.2016 – 13.03.2016

In de unieke historische Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek vertelt de tentoonstelling ‘Op de koffie bij Nottebohm’ het verhaal van koffie in Antwerpen - van koffieboon tot kopje.

Koffiebars en koffiebranderijen zijn vandaag niet meer weg te denken uit het Antwerpse straatbeeld. Niet zo onlogisch, want in de haven van Antwerpen ligt koffie voor 25 miljard kopjes per jaar opgeslagen. Sinds het begin van de vorige eeuw vestigden zich in het centrum ettelijke koffiebranderijen, maar in de jaren ’60 werden ze gedwongen naar de randstad te verhuizen. Vandaag kunnen we geen straat in gaan, of we komen een koffiebar tegen of een ambachtelijke koffiebranderij.

In de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience toont de expo ‘Op de koffie bij Nottebohm’ het verhaal van koffieboon tot kopje. De productie, de invoer van koffie en de rijke geschiedenis van koffiebranderijen en merken komen allemaal aan bod.

De expo in de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience maakt deel uit van het project Antwerpen Koekenstad, dat ook de wedstrijd rond Antwerpse Handjes en de proeversroutes ‘Pateekes Week’ en ‘Chocolate Week’ bundelt. In het kader van Antwerpen Koekenstad is er ook een expo bij Koca Basisonderwijs die met foto’s en films de ontwikkeling van Rombouts Koffie toont.