Bibliotheek Kaapstad

Beweeg voor de bibliotheek van Kaapstad

Samen met een reeks partners uit de bibliotheeksector lanceren we de actie 'Move for Cape Town' om geld in te zamelen voor de restauratie van de collecties van de uitgebrande Jagger Library.

22.06.2021

Verwoestende brand

Op 18 april werd de University of Cape Town verrast door een vuurgolf die de Tafelberg teisterde. De brand vernielde ontelbare boeken en manuscripten in de Jagger Library en ook de brandbestrijding richtte grote schade aan.

Het verlies van die kostbare collecties raakt ons allemaal. Het herinnert ons onder meer aan gitzwarte bladzijdes uit de Belgische geschiedenis, toen de Leuvense universiteitsbibliotheek tweemaal in vlammen opging. De solidariteit strekte zich toen wereldwijd uit en hulp kwam uit alle hoeken.

De opbrengst van de actie Move for Cape Town  gaat integraal naar de bibliotheek in Kaapstad. Zo kan de universiteit materiaal voor moderne conserverings- en digitaliseringstechnieken aankopen, de benodigde expertise inhuren en de bibliotheek zelf heropbouwen.

Beweeg jij mee?

Onder impuls van de KU Leuven en samen met verschillende andere partners nodigen we iedereen uit om samen met ons te bewegen voor de bibliotheek van Kaapstad. Wandelt u graag? Trek uw wandelschoenen aan en ga op pad! Zwemt u graag? Het is het ideale weer voor een frisse duik. Schrijf u in als sporter en laat u sponsoren door uw vrienden en familie om samen een steentje bij te dragen aan de heropbouw van de bibliotheek.

We starten onze sportieve prestaties op 21 juni en sluiten af op 21 oktober. Symbolisch willen we de 13.000 km tussen Kaapstad en België in solidariteit overbruggen. Elke kilometer die u aflegt, telt mee.

Bent u niet zo sportief aangelegd? Ook rechtstreeks schenken kan. Voor iedere gift vanaf 40 euro ontvangt u in de lente van 2022 een fiscaal attest.