Foto: Michel Detobel

Word schenker

Zonder uw steun zou de Erfgoedbibliotheek zoals we die vandaag kennen niet bestaan. Uw gift, schenking of legaat maakt een belangrijk verschil in onze missie.

Via een gift

Samen met het Museum Plantin-Moretus en het Letterenhuis richtte de Erfgoedbibliotheek het Mecenaatsfonds voor boek en letteren op in de schoot van de Koning Boudewijnstichting. Alle drie bewaren ze unieke topstukken uit het werelderfgoed, van de wieg van de boekdrukkunst tot schrijversarchieven van vandaag. Dit fonds ondersteunt nieuwe aankopen en restauraties van de collecties in deze instellingen. Uw bijdrage garandeert mee onze toekomst. Iedere gift, klein of groot, is meer dan welkom.

Schenkt u 500 euro dan wordt u een Zilveren MecenasGouden Mecenassen geven 1.500 euro voor twee personen. We bieden u verschillende voordelen:

• Dankzij onze samenwerking met de Koning Boudewijnstichting ontvangt u een fiscaal attest waardoor 45% van uw bijdrage in mindering wordt gebracht van de door u te betalen belastingen.
  • U wordt regelmatig geïnformeerd over de aankopen en restauraties die de drie begunstigde instellingen dankzij uw steun konden realiseren.
  • U wordt op de hoogte gehouden van de evenementen en tentoonstellingen die de drie begunstigde instellingen organiseren.
  • Gouden mecenassen kunnen een boek naar keuze adopteren uit de collectie. Een ex libris met uw naam vereeuwigt uw steun in het boek.

U kan het bedrag ook manueel overschrijven op het rekeningnummer BE10 0000 0000 0404 met BIC BPOTBEB1 van de Koning Boudewijnstichting met als gestructureerde mededeling ***018/1000/00037***. Wilt u uw steun liever over een jaar spreiden? Dan is ook een maandelijkse opdracht op hetzelfde rekeningnummer mogelijk. Wenst u in ruil voor uw steun meer in return te krijgen? Overweeg dan om sponsor te worden.

Via een legaat

Het nalaten van een bedrag of boekencollectie is een bijzondere manier om de bibliotheek te steunen. Op deze manier laat u niet alleen een blijvende herinnering na, het is ook extreem waardevol voor de uitbouw of restauratie van onze collectie. Bovendien maakt een fiscaal gunstige regeling het voor u en uw wettelijke erfgenamen aantrekkelijk om ons in uw testament op te nemen.

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Sam Capiau (+ 32 3 338 87 59).

Via een object

Bent u in het bezit van een stuk dat waardevol kan zijn voor de collectie van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience? Wilt u dit aan de bibliotheek aanbieden? Schenkingen die onze bewaarcollectie vervolledigen, ontvangen wij met open armen. Wij aanvaarden schenkingen die binnen het collectieprofiel en het schenkingsbeleid passen.

Contacteer de collectievormers van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience via e-mail (oude drukken of moderne drukken) of op het nummer 03/338.87.45 (oude drukken, uitgaven voor 1831) of op 03/338.87.44 (moderne drukken, uitgegeven na 1830).

Bekijk ook