Antwerpen: Tybaert de Kater. EHC B 40593

Kranten en tijdschriften

De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience beheert een bijzonder omvangrijke en gevarieerde collectie kranten en tijdschriften.

De kranten- en tijdschriftencollectie bestaat uit méér dan 31.000 verschillende titels, die samen ruim 9 km plankruimte in beslag nemen. Op iets meer dan 1.800 titels hebben we nog steeds een lopend abonnement. Daarnaast stelt de bibliotheek steeds meer periodieken digitaal ter beschikking.

Kranten

De Erfgoedbibliotheek werpt zich op als dé bewaarplaats voor Vlaamse kranten. U vindt hier zowel de oudste als de meest recente afleveringen van de belangrijkste krantentitels uit Vlaanderen. Maar er zijn ook honderden lokale en enkele buitenlandse nieuwsbladen beschikbaar. De collecties Vlaamse frontblaadjes en vluchtelingenkranten uit WO I en de sluikpers uit WO II nemen een bijzondere plaats in.

Omdat kranten erg kwetsbaar zijn, zijn ze vaak niet in de papieren vorm raadpleegbaar. U krijgt in dat geval een kopie op microfilm, die u op een speciaal daarvoor bestemd leestoestel kan inkijken. Daarnaast stelt de Erfgoedbibliotheek gedigitaliseerde edities van kranten online beschikbaar. Zo is en groot deel van de Gazet van Antwerpen digitaal doorzoekbaar in de leeszaal. Alle Belgische krantentitels zijn ook terug te vinden via de Abraham krantendatabank, de online catalogus van Belgische kranten in Vlaamse bibliotheken en andere erfgoedinstellingen.

Oorlogskranten

Literaire tijdschriften

Al sinds de negentiende eeuw legt de Erfgoedbibliotheek zich toe op het verzamelen van publicaties rond Nederlandse taal- en letterkunde. Dat weerspiegelt zich in een sterke collectie literaire tijdschriften, die ooit verschenen of vandaag nog steeds verschijnen in Vlaanderen en Nederland. Enkele voorbeelden van actuele titels die we sinds het begin verzamelen zijn: De gids, Dietsche Warande en Belfort, Yang(nu nY),Tirade en Deus ex machina.

Geschiedkundige tijdschriften

De Erfgoedbibliotheek heeft ook een ruim aanbod aan vakbladen in het domein geschiedenis. Het kan gaan om geschiedenis van het boek in al haar facetten, kunst, architectuur, volkscultuur of over een bepaalde historische periode of regio (in de eerste plaats Antwerpen, Vlaanderen, de Lage landen, Europa). De Erfgoedbibliotheek fungeert bovendien als depot voor de Vlaamse heemkundige tijdschriften en treedt daarmee op als een bibliotheek voor de lokale geschiedenis.

Publiekstijdschriften

Bent u op zoek naar een oude Humo? Of bladert u graag eens in een tijdschrift dat u nog kent van vroeger? Mogelijk hebben we het in onze rekken staan! Oude kranten en magazines vatten als geen ander de geest van een bepaalde tijd, niet enkel door wat er geschreven staat, maar ook door taalgebruik, de gekozen afbeeldingen, publiciteit en advertenties. Knack, Humo, Dag allemaal, Feeling en Flair behoren tot het Vlaamse documentaire erfgoed. Haar rol als erfgoedbibliotheek waardig, houdt de Antwerpse bewaarbibliotheek haar abonnementen op actuele publiekstijdschriften lopend. Immers, naar wat vandaag verschijnt, kijken we over enige tijd met dezelfde verwondering en nieuwsgierigheid, zoals we nu naar een Humoradio uit de jaren vijftig kijken. Een aantal publiekstijdschriften bestaat intussen niet meer, zoals bijvoorbeeld ABC, De Post of Zie, dat vroeger Zondagsvriend heette. Toch zijn ze hier allemaal nog in te kijken en blijven ze als historische bron van onschatbare waarde.

Kunst- en poëzietijdschriften

Ontdek onze collecties van:

Bekijk ook