foto: Ans Brys

Workshop: Slimmer zoeken op het web

3de graad secundair - ASO/KSO/TSO

Zoeken op het internet is ondenkbaar zonder zoekmachines. Google is daarbij marktleider. Maar er zijn kapers op de kust. Hoe kun je gerichter en slimmer opzoeken, en wat zijn de nieuwste snufjes online? In deze workshop gaan we daar dieper op in, zodat je maximaal voorbereid bent op je eindwerk of geïntegreerde proef (GIP).

Breng een bezoek aan de Erfgoebibliotheek, leer onze leeszaalwerking kennen en ontdek onze (online) onderzoeksbronnen. Daarna nemen we tijd voor een presentatie waarin we de zaken hieronder verder toelichten.

Zoekmachines zijn onmisbaar voor het vinden van informatie op het internet. Google is de meest gebruikte zoekmachine, maar er zijn nu ook andere opties, zoals de chatbot van Bing, Bard van Google zelf, ChatGPT van OpenAI … . Deze nieuwe systemen maken gebruik van geavanceerde technieken, zoals generatieve pre-training (GPT) en large language models (LLM), om je beter te helpen bij je zoekopdrachten.

Je leert hoe je deze systemen optimaal kunt benutten, met een focus op Bing en Google. Hoe kun je slimme prompts geven aan Bing, en hoe beïnvloed je de zoekresultaten van Google op een slimme manier? Hoe zoek je gerichter met hulpjes en zoekoperatoren van Google Search? Hoe beter de formulering van je zoekvraag, hoe sneller je relevante en overzichtelijke informatie kunt vinden.

Verder gaan we dieper in op een aantal andere platformen, die elk hun eigen mogelijkheden bieden. Een bijzonder interessant platform is Google Afbeeldingen/Lens, waarmee je kunt zoeken met afbeeldingen, of tekst-in-beeld kan bewerken.

Andere platformen die we bespreken zijn Google Books, Google Scholar, Google Trends, Google Video, Google Arts & Culture, en meer. Natuurlijk zijn er ook andere bronnen dan Google; we bekijken ook enkele grote open-source-platformen die gratis een schat aan informatie en historisch materiaal aanbieden.

Er zal genoeg tijd zijn om al je vragen te stellen. Breng bij voorkeur je opgeladen laptop mee, of anders je tablet of smartphone.

Praktisch

• Doelgroep: leerlingen derde graag ASO, KSO en TSO die zich voorbereiden op hun eindwerk of GIP.
  • Maximum 25 deelnemers per groep, steeds begeleid door een leerkracht.
  • Deze workshop kan op alle weekdagen.
  • De workshop duurt 2,5 uur.
  • Kostprijs: gratis.
  • Gratis met de klas (max. 30 personen) met De Lijn naar onze locatie? Vraag je gratis vervoersbewijs aan via dynamoOPWEG.
  • Reserveer minimum twee weken op voorhand via educatie_ehc@antwerpen.be.
  • Leerlingen nemen zelf een laptop mee. Tablet of smartphone kan ook.
  • Tip: wie na deze workshop graag zelf verder opzoekwerk verricht, is altijd welkom in onze leeszaal. Hier vind je een rustige werkplek, duizenden onderzoeksbronnen en sympathieke medewerkers die al je vragen beantwoorden. Aan het onthaal maken we je gratis lid van de Erfgoedbibliotheek. Breng je A-kaart, studentenkaart of identiteitskaart mee.
Geh zu