slimmer zoeken op het web nl.wikipedia.org/wiki/Steenuil#/media/Bestand:Athene_noctua_(portrait).jpg

Zoektips #7: Video's

Het web is een grote videotheek

Waar, buiten op YouTube, kan je videobestanden zoeken en bekijken of downloaden? Hoe maak je zelf korte filmpjes? In deze post helpen we je op weg.

Leestijd: 3 minuten

Zoekmachine

We kennen allemaal YouTube, het meest bezochte videoplatform op het web - dat ondertussen ook eigendom is van het Google-moederbedrijf Alphabet. Maar niet alles wat we zoeken vinden we daar. Gebruik ook eens Google Video’s. Deze zoekmachine zoekt ook buiten YouTube.

• Ook hier kan je je zoekopdracht verfijnen met eigen zoekhulpjes, met ‘Tools’ (zie afbeelding hieronder) of met Geavanceerd zoeken naar video's (surf naar google.com/advanced_video_search), zoals reeds beschreven in Zoektips #3#4 en #6.

Vimeo & Co

• Bezoek zeker eens het videoplatform Vimeo. Hier posten veel professionele filmmakers hun materiaal. Hier vind je vaak meer kwaliteit en kunstzinnigheid en minder censuur dan op YouTube.
  • Internet Archive: “Moving Image Archive” met bijna 6 miljoen gratis items, waaronder volledige films en tv-programma’s.
  • Flickr The Commons: “video's met een vrije licentie van vele instellingen, waaronder de Library of Congress”.
  • Wikimedia Commons: Free media resources/Video: diverse adressen met video’s, waaronder NASA en Open Beelden, een Nederlands “open mediaplatform dat toegang biedt tot audiovisuele collecties die eenvoudig hergebruikt kunnen worden.”

Avondje film kijken?

Zelf aan de slag

Wil je zelf experimenteren met korte, simpele filmpjes maken? Met deze korte tips helpen we je al een klein beetje op weg:

• De camera van je computer en/of smartphone volstaat ruimschoots, de microfoon jammer genoeg vaak iets minder…
  • In Microsoft Office Powerpoint of LibreOffice Impress kan je gemakkelijk van stilstaand beeld bewegend beeld maken (bewegende beelden, animaties, overgangen).
  • OpenShot Video Editor is een gratis open-sourceprogramma waarmee je stukjes film aan elkaar kan plakken en geluidssporen (muziek of voice-over) kan toevoegen.
  • YouTube Studio kan je gebruiken om te ondertitelen; zowel in de eigen taal, voor mensen die stil kijken, als in andere talen voor internationaal gebruik.
  • Audacity is een gratis open-sourceprogramma waarin je geluidsfragmenten kan bewerken.
  • Kapwing is een editor met heel wat tools om het beeld en geluid van een video te bewerken. Je kan ondertitels toevoegen, GIF’s maken of een watermerk in je video plaatsen. Download de gemaakte video bij voorkeur onmiddelijk of sla de link op, want na een aantal dagen vervalt de edit. Handig om YouTube-filmpjes in te korten voor bv. een presenatie.
  • GIF's maken is tegenwoordig heel makkelijk, bijvoorbeeld met Gifmaker.me.

Wist je dat: Is die video echt?

Er cirkuleren steeds meer getrukeerde video's, beelden en geluidsbestanden online. In 2019 ging bv. een getrukeerde video viraal van Nancy Pelosi, voorzitter van het huis van afgevaardigden in de VS, waarin het lijkt alsof ze dronken is en niet goed uit haar woorden geraakt. Hoe ontmasker je cheapfakes en deepfakes? CNN publiceerde op 19 oktober 2020 een hele rist handige tips op de pagina Is that video real?
Fake content herkennen wordt steeds belangrijker, omdat de technologie achter deep fakes steeds beter en algemeen toegankelijker wordt - dat bewijst een reportage van het satirische actualiteitenporgramma Zondag met Lubach (zondag 22/11/2020):

Steeds toegankelijker dus: met Deep Nostalgia van MyHeritage kan je je eigen familiefoto's animeren. Akelig en magisch tegelijk.

Ga hieronder naar de andere zoektips of ga terug naar de startpagina.