slimmer zoeken op het web nl.wikipedia.org/wiki/Steenuil#/media/Bestand:Athene_noctua_(portrait).jpg

Zoektips #9: Audio

Het web is een grote platenbak

Op het web zijn er tot nader order andere en betere zoekmachines en toepassingen om audiobestanden op te snorren dan Google. Hieronder sommen we er een paar interessante op.

Leestijd: 3 minuten | Hoe zoek je naar geluidsbestanden op het web? Je kan natuurlijk via Google gaan, en vervolgens de zoektrucjes toepassen die we deelden in  Zoektips #2, #3, #4 en #5.

Maar het moet gezegd worden: op het web zijn er tot nader order andere en betere zoekmachines en toepassingen om audiobestanden op te snorren. Hieronder sommen we er een paar interessante op.

Geluiden en muziek

• FindSounds is een zoekmachine die op het web zoekt naar geluidseffecten, -samples en andere geluiden in verschillende formats (bv. MP3, WAV, AIFF). Zoekresultaten kan je meteen downloaden. Dinosaurusgeluiden bijvoorbeeld :-)
  • MP3Juices zoekt naar geluid op YouTube, Soundcloud,…  Zoekresultaten kunnen gestreamd of gedownload worden. Een vergelijkbare zoekmachine is MP3Skulls. Met MP3FY kan je YouTube-filmpjes omzetten naar mp3-geluidsbestanden.
  • Bandcamp is een muziekplatform (vergelijkbaar met Soundcloud) waar je voornamelijk muziek vindt van onafhankelijke artiesten, zoals de Antwerpse rapper en producer Nasty Nag.
  • Musipedia ofte The Open Music Library is een heel interessant zoekmiddel. Via de zoekmachine Melodyhound zoek je naar liederen, zelfs al ken je alleen de melodie of het ritme. Je kan die melodie ingeven met een online klavier, of gewoon fluiten, het ritme typen... Iedereen kan trouwens bijdragen toevoegen of veranderen in deze muziekbibliotheek!
  • Free Music Archive behoort al sinds 2009 tot de top qua rechtenvrije muziek.
  • NASA Audio. Categorieën: “Beeps and Bites”, “Sounds of the Future”, “Shuttle and Station” en “Discovery”.
  • Check ook de miljoenen rechtenvrije audiobestanden (radio, muziek, podcasts, audioboeken,…) op het Internet Archive
  • Wikimedia Commons: Audio files

Audioboeken

Enzovoort. Zoek zelf eens rond op het web of check één van de vele lijstjes met websites met gratis audioboeken.

Podcasts en radio

• Audioburst zoekt in miljoenen podcasts en radio-uitzendingen naar zowel live als opgenomen materiaal. Perfect om snel te zoeken naar recente nieuwsuitzendingen.
  • FluitDATA was een zoekmachine die zocht in de audio zelf van podcasts. Misschien kan deze leemte gevuld worden door CastBox?
  • Listen Notes: “The Best Podcast Search Engine”.
  • Duik zeker ook eens in de podcasts van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience: ideaal als u een Nottebohmlezing, Miraeus Lecture (boekhistorische lezingen) of Gedichtendag bij ons gemist hebt, of opnieuw wil beleven!

‘Reverse audio search’

• Shazam is een app die (meestal) herkent welke muziek er wordt afgespeeld.
  • Picard kent labels toe aan audiobestanden op basis van geluid, zelfs als de bestanden geen enkele metadata hebben.
  • Soundhound is een app die muziek herkent en tegelijkertijd de lyrics mee volgt. Perfect voor een impromptu meezingfeestje!
  • Heb je altijd al willen weten welke vogel er 's ochtends zo mooi zingt in je tuin? Dan is BirdNET iets voor jou. Download de app en ga meteen aan de slag!

Wist je dat: WhoSampled

Ben je een muziekfanaat die graag op ontdekking gaat? Op WhoSampled kan je ontdekken door wie je favoriete artiesten zich lieten inspireren. Wist je bijvoorbeeld dat er in Can I Kick It (1990) van A Tribe Called Quest seventies-samples verwerkt zitten van Lou Reed, Lonnie Smith en Dr. Buzzard's Original Savannah Band? Can I Kick It werd dan weer gesampled in niet minder dan 47 nummers… Doorklikplezier verzekerd.

Ga hieronder naar de andere zoektips of ga terug naar de startpagina.