Opvallende aanwinsten met steun van het fonds

Dankzij de steun van het Dotatiefonds voor boek en letteren konden heel wat opvallende aanwinsten worden gerealiseerd voor de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Veel van deze aankopen behoren tot de topstukken van de collectie.

Dotatiefonds voor boek en letteren koopt 'In octavo' (1990-1991) van Guy Schraenen

03.05.2021 | Met steun van het Dotatiefonds voor Boek en Letteren kon de Erfgoedbibliotheek een bijzonder werk aankopen van een van de belangrijkste Belgische uitgevers van neo-avant-gardistische kunstenaarsboeken.

Dotatiefonds koopt zeldzame incunabel voor de Erfgoedbibliotheek

28.01.2019 | Eind 2018 verwierf het Dotatiefonds voor Boek & Letteren een zeldzame Antwerpse incunabel. Het "Liber de arte loquendi et tacendi" van Albertanus van Brescia werd in 1485 door Gerard Leeu in Antwerpen gedrukt.

Nieuw in onze collectie: twee unieke Erasmusdrukken

17.04.2018 | Met de steun van het Dotatiefonds voor Boek en Letteren kocht de Erfgoedbibliotheek twee Antwerpse zestiende-eeuwse drukken aan met teksten van Erasmus.

300 jaar oud handschrift geschonken

18.12.2017 | De vzw Maria-Elisabeth Belpaire schonk een belangrijk handschrift van 300 jaar oud aan de Erfgoedbibliotheek. Het manuscript van kanunnik Petrus Henricus Goos geeft een fascinerend overzicht van de geschiedenis van Antwerpen.

Ein Schrifft an die Christen zu Antdorff

2013 | Een bijzonder zeldzaam pamflet, gericht ‘an die frommen Christen zu Antdorff’ naar aanleiding van de Beeldenstorm in Antwerpen in augustus 1566.

Comoediae

19.12.2016 | Een bijzonder zeldzame editie van de Comoediae van de Romeinse auteur Publius Terentius Afer. De wetenschappelijke redactie van de tekst was in handen van Desiderius Erasmus.

Een schoone historie

Deze laatmiddeleeuwse ridderroman werd gedrukt in Antwerpen door Jan II van Ghelen in 1576, is opgedeeld in 77 hoofdstukken, en is gebaseerd op een Franse prozatekst uit de vijftiende eeuw.

Een schoone ende amoruese historie

Een zeer zeldzaam werk, waarvan slechts één Nederlandse editie bekend is. Deze werd gedrukt in Antwerpen in 1564, bij Niclaes vanden Wouwere.

Dotatiefonds koopt twee nieuwspublicaties van Abraham Verhoeven

20.03.2019 | Hierin brengt Verhoeven verslag uit over belangrijke episodes in de Tachtigjarige Oorlog. De Erfgoedbibliotheek, die al een belangrijke collectie van gelijkaardige zeldzame krantjes bezit, zal beide afleveringen bewaren.