De kern van de collectie

Wil je meer weten over Antwerpen, de Nederlandse taal- en letterkunde of de geschiedenis en cultuurgeschiedenis van Vlaanderen en de Nederlanden? Dan is de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience dé bibliotheek bij uitstek.

We bewaren meer dan 1,5 miljoen volumes in onze bibliotheek. Dat vraagt om structuur. We delen onze collectie in in vier grote kennisdomeinen:

• Taal- en letterkunde
  • Boek en bibliotheek
  • (Cultuur)geschiedenis
  • Wetenschapsgeschiedenis

Daaronder identificeren we 24 collectieprofielen.

Van die 24 collectieprofielen zijn er zes die zwaarder doorwegen. Het zijn absolute zwaartepunten in de collectie omdat we ze al decennia- of eeuwenlang nauwgezet opvolgen

• Nederlandse letterkunde
  • Nederlandse taalkunde
  • Oude drukken en handschriften
  • (Geschiedenis van) Antwerpen
  • Volkscultuur
  • Geschiedenis van Vlaanderen, België en de Nederlanden.

Antwerpen

De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience verzamelt alle publicaties die te maken hebben met de stad Antwerpen en haar geschiedenis.

Nederlandse letterkunde

Van debuut tot verzameld werk: het literaire werk van Vlaamse en Nederlandse auteurs, van vroeger tot nu, vindt u hier onder één dak.

Geschiedenis van Vlaanderen, België en de Nederlanden

De Erfgoedbibliotheek verzamelt publicaties over de algemene geschiedenis en de cultuurgeschiedenis van Vlaanderen, België en de Nederlanden.

Nederlandse taalkunde

De bibliotheek verzamelt publicaties over de Nederlandse taalkunde en de geschiedenis van de Nederlandse taal.

Oude drukken en handschriften

Met meer dan 40.000 boeken uit de pre-industriële periode bewaren we één van de grootste collecties oude drukken in Vlaanderen.

Volkscultuur

Boeken die het dagelijks leven en de volkscultuur in beeld brengen, vindt u in overvloed in de collectie van de Erfgoedbibliotheek.

Bekijk ook

Collectie

De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience is dé bibliotheek voor iedereen die meer wil weten over Antwerpen, de Nederlandse Letterkunde, de geschiedenis van de Lage Landen en algemene cultuurgeschiedenis.