Digitaal archief Gazet van Antwerpen (tijdelijk) vrij toegankelijk

Het coronavirus zorgt ervoor dat thuiswerken de norm is en we onze vrije tijd deels online en digitaal invullen. Een ideale periode dus om digitaal te snuisteren in het historische krantenarchief van de Gazet van Antwerpen, dat door de krantenuitgeverij Mediahuis tot eind juni 2020 voor iedereen wordt opengesteld.

29.04.2020

Het eerste nummer van de Gazet van Antwerpen verscheen op 3 november 1891. Sindsdien is de krant niet meer weg te denken uit het nationale krantenaanbod. Zeker voor wie interesse heeft in Antwerpse geschiedenis is het archief een onuitputtelijke bron van informatie. Samen met Mediahuis en een aantal partners digitaliseerde de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience alle jaargangen en afleveringen van de Gazet van Antwerpen (en van zusterkrant de Gazet van Mechelen).

In normale omstandigheden kun je dit digitale archief uitsluitend in onze leeszaal of in het MAS | Museum aan de Stroom, de bibliotheken van de Universiteit Antwerpen, de openbare bibliotheken in de provincie Antwerpen en het Stadsarchief Mechelen raadplegen. In deze uitzonderlijke tijden is het archief – tot eind juni 2020 – voor iedereen vrij online toegankelijk op http://archief.gva.be. De Gazet van Antwerpen kun je digitaal doorzoeken van 1891 tot en met 1999, en de Gazet van Mechelen van 1896 tot en met 1953.

Voor leerkrachten, studenten en onderzoekers die koortsachtig op zoek zijn naar digitale bronnen als alternatief voor de erfgoedcollecties die op dit ogenblik niet fysiek beschikbaar zijn, is het archief een nuttig professioneel instrument. Maar ook voor recreatief gebruik staat het archief garant voor vele uren lees- en scrollplezier. Je vindt er immers berichten over alle facetten van het leven: van politiek en economie, over cultuur en sport tot spraakmakende faits divers. Laat de Sherlock Holmes in jou volledig los en ga bijvoorbeeld op zoek naar:

• De berichtgeving over de vele grote politieke en maatschappelijke kwesties in België, zoals de koningskwestie, repressie en amnestie, de onafhankelijk van Congo, de onderwijsstrijd ...

• Een teken- of schrijfwedstrijd die je als kind won, en waarvoor de krant toen langskwam voor een foto en interview.

• Spannende feuilletons of stripreeksen die soms uitsluitend in de krant en nooit in boekvorm zijn verschenen.

• De berichtgeving over een evenement dat ooit in jouw buurt plaatsvond of waar je zelf aan meewerkte.

• De geschiedenis van Antwerpse gebouwen, door advertenties na te pluizen van handelszaken op dat adres door de jaren heen.

• De voetbaluitslagen van jouw favoriete club.

• Filmprogrammaties van jaren terug, om inspiratie op te doen tijdens deze lockdown.