Erfgoedbibliotheek wint Bib Web Award!

Op 4 december 2019 werden in Gent de Bib Web Awards uitgereikt. Onze workshop ‘Mediawijsheid WO I’ behaalde de gouden medaille in de categorie ‘Wijzer’.

04.12.2019

Op 4 december werden in Gent voor de vierde keer de Bib Web Awards uitgereikt voor de meest verdienstelijke websites en -toepassingen binnen de Vlaamse bibliotheeksector. Er waren prijzen te verdienen in zeven categorieën. Onze workshop ‘Mediawijsheid WO I’ behaalde de gouden medaille in de categorie ‘Wijzer’. Deze categorie bundelde de beste activiteiten of toepassingen rond mediawijsheid voor jongeren vanaf 16 jaar.

De workshop ‘Mediawijsheid WO I’ werd in 2013-2014 in huis ontwikkeld, op maat van derdegraadstudenten ASO, KSO, TSO en BSO. De studenten krijgen gericht opzoekwerk en gaan aan de slag met boeken, kranten, tijdschriften en archiefmateriaal van 1914 tot nu. Ook bronnen op internet komen aan bod. Zo ontdekken jongeren (digital natives) dat zelfs Google niet alle antwoorden in pacht heeft. Intussen werd de workshop al een 70-tal keer gegeven. Voor meer informatie of vragen over de workshop kan u terecht bij onze leeszaalverantwoordelijke Peter Rogiest.

Deze award is een mooie bekroning voor onze medewerkers die de workshop in de afgelopen jaren in goede banen leidden. We zijn zeer gelukkig dat er zo veel mensen voor ons hebben gestemd, waarvoor heel veel dank!

Op de blog van de Bib Web Awards vindt u een overzicht van de winnaars in alle andere categorieën. Ook de Vlaamse Erfgoedbibliotheek sleepte een award in de wacht, met de interactieve tentoonstelling Conn3ct. Deze expo was deze zomer te zien in de Nottebohmzaal, en loopt nog tot 29 april 2018 in de Provinciale Bibliotheek Limburg in Hasselt.