De magische Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience

Nottebohmzaal open voor individuele bezoekers van 15 juni tot 15 september 2024

De Nottebohmzaal is een verborgen parel. Deze prestigieuze bibliotheekruimte schittert in al haar facetten. Je kan de magie van deze unieke plek in het hartje van Antwerpen ook op eigen houtje ontdekken. In augustus kan je er een zeldzaam topstuk bewonderen: het enige exemplaar van het 16de-eeuwse ‘Antwerps Liedboek’.

Verborgen parel

De Nottebohmzaal is de verborgen parel van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Gedurende de zomermaanden kan je op eigen houtje de Nottebohmzaal verkennen en genieten van haar unieke sfeer. Het is een zeldzame gelegenheid om een kijkje te nemen in deze sfeervolle ruimte, die normaal alleen tijdens speciale evenementen en rondleidingen opengesteld wordt voor het publiek. Zodra je de zaal binnenstapt, kraakt het zachtjes onder je voeten en ruik je de geur van de 150.000 oude boeken. Een verademende stilte overvalt je wanneer je de drukte van de Antwerpse binnenstad achter je laat.

Globes in de Nottebohmzaal Boeken in de Nottebohmzaal

Audiotour

Naar wie is de Nottebohmzaal vernoemd? Hoe zag de leeszaal er honderd jaar geleden uit? Welke topstukken worden hier bewaard? En waarom is de zaal zo donker? Bezoekers aan de Nottebohmzaal hebben vaak heel wat vragen. Een gloednieuwe audiotour – beschikbaar in vijf talen – geeft antwoord op deze en vele andere vragen. De audiofragmenten nemen de bezoekers mee van de eerste pagina in de geschiedenis van de bibliotheek tot aan de werking van de erfgoedbibliotheek vandaag.

Trap in de Nottebohmzaal Nottebohmzaal

Oud en Nieuw Antwerps Liedboek

Tijdens de maand augustus kunnen bezoekers in de Nottebohmzaal twee bijzondere boeken bekijken. Het 16de-eeuwse Antwerps Liedboek pronkt er dan naast het Nieuw Antwerps Liedboek. Het Antwerps Liedboek werd in 1544 gedrukt bij de Antwerpse drukker Jan Roulans. Het werd al gauw bijzonder populair. De publicatie was zelfs zo geliefd dat ze op korte tijd wel vier herdrukken kende. Maar twee jaar later – in juni 1546 – belandde het boek al op de index van verboden boeken. Vandaag bestaat er nog maar één exemplaar van de derde druk. Dat exemplaar wordt bewaard in de Herzog August Bibliothek in het Duitse Wolfenbüttel. Deze zomer reist die uitgave uitzonderlijk naar Antwerpen. De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience biedt bezoekers de unieke kans om dit topstuk te bewonderen in de Nottebohmzaal.

Hoe zou het Antwerps Liedboek er in de 21ste eeuw uitzien? Die vraag inspireerde Leonore Spee en Sascha Bornkamp tot de creatie van een Nieuw Antwerps Liedboek. Ze vertrokken van de oorspronkelijke liederen en gingen samen met hedendaagse kunstenaars, kinderen, studenten, moeders en dochters aan de slag met dit muzikale erfgoed. Zo ontstonden veertig nieuwe nummers en teksten. Sommige hiervan staan heel dicht bij het origineel, andere zijn haast onherkenbaar geworden. De werken van het Nieuw Antwerps Liedboek zijn gebundeld in een handgeschreven publicatie die naast haar vijfhonderd jaar oude voorbeeld zal liggen. De opgenomen muzieknummers en teksten zullen ook te beluisteren zijn.

Beeld Hendrik Conscience in de Nottebohmzaal Nottebohmzaal

Praktische info voor individueel bezoek

• Nottebohmzaal, ingang via Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen
  • Te bezoeken van 15 juni tot en met 15 september 2024
  • Van dinsdag tot en met zondag, telkens van 13 tot 17 uur – laatste toegang om 16.30 uur
  • Standaardticket € 8
  • Audiotour beschikbaar in 5 talen: Nederlands, Frans, Duits, Engels en Spaans

Praktische info voor groepsbezoeken

• Groepen boeken een rondleiding met gids bij Experience Antwerp.
  • Elke werkdag, tussen 10 en 17 uur.
  • Een rondleiding neemt ongeveer 1,5 uur in beslag.
  • Onze gids wacht je een kwartier voor aanvang op aan de balie van de Erfgoedbibliotheek, Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen.
  • Voor groepen van maximaal 20 personen.
  • Tarief: 120 euro (administratiekosten inbegrepen)