reisbeurs

Twee internationale wetenschappers krijgen reisbeurs naar Antwerpen (2022)

In 2018 lanceerden de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience en het Museum Plantin-Moretus, met steun van de Stichting Nottebohm en het Dotatiefonds voor Boek en Letteren, een reisbeurs om onderzoek naar de geschiedenis van het gedrukte boek in Antwerpen te stimuleren. Vandaag wordt deze jaarlijkse beurs voor de derde keer toegekend. Twee buitenlandse onderzoekers krijgen financiële steun om in de loop van 2022 enkele weken onderzoek te komen doen in de Antwerpse bibliotheekcollecties.

02.11.2021

Timothy Twining (Cambridge, VK) zal onderzoeken hoe de Plantijnse uitgeverij functioneerde in de context van de vroege contrareformatie (c. 1590-1640). Dit past in de herwaardering van de productie van de Officina Plantiniana na de dood van haar stichter. Waar eerdere onderzoekers meenden dat het bedrijf zich heroriënteerde van humanistische werken naar liturgica, blijkt het fonds veel complexer te zijn. Net als veel andere spelers probeerden de Moretussen te navigeren in het brede speelveld tussen de officiële theorie, voortvloeiend uit de besluiten van het Concilie van Trente, en de dagelijkse praktijk van katholieke gelovigen én clerici.

Twining

Timothy Twining

Het onderzoek van René Lommez Gomes (Universiteit van Minas Gerais, Brazilië) draait rond een boek van João Stooter, een Vlaamse diamantslijper die in Porto (Portugal) werkte. Zijn Arte de brilhantes vernises (1729) bevat recepten voor verven en vernissen en is het eerste handboek over dat onderwerp in het Portugees. De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience bezit een exemplaar van dat boek, met meer dan 200 handgeschreven toevoegingen door de auteur. Onderzoek naar het handboek kan ons meer leren over vroegmoderne technieken van (toegepaste) kunst, maar ook over transatlantische kennisnetwerken.

Lommez

René Lommez Gomes

In 2020 werd de internationale reisbeurs niet uitgereikt omwille van de pandemie. De wetenschappers die de beurs in 2019 kregen toegekend, Elize Watson en Marlena Cravens, hebben hun onderzoeksverblijf nog niet kunnen uitvoeren. Zij zullen in de toekomst nog gebruik kunnen maken van de hen toegekende reisbeurs.