Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience

Zoekt u een moment van verpozing tijdens de vakantieperiode?

De Erfgoedbibliotheek weet raad

Vakantieperiode in het vooruitzicht. Tijd voor ontspanning of net inspanning. De Erfgoedbibliotheek heeft het voor u. Kleurplaten van onze mooiste collectiestukken om uw creatieve brein te stimuleren. Een virtueel bezoek aan de magische Nottebohmzaal om tot rust te komen. Of een reis door de onderwereld met Djed-Maät-ious-anch om de fantasie te voeden.

Bezoek de Nottebohmzaal vanuit uw zetel

De Nottebohmzaal is een verborgen parel. Hier worden de eerste 150.000 boeken van de bibliotheek bewaard in een historische en adembenemende setting. De deuren van de zaal zwaaien alleen open voor tentoonstellingen, lezingen, concerten of rondleidingen. En nu ook online.

Naar het virtueel bezoek

De Egyptische dodenpapyrus

In 12 filmpjes vertellen we scène per scène het verhaal van de reis van Djed-Maät-ious-anch door de onderwereld, tot het bereiken van het eeuwige leven.

Ga mee op reis

EHC_K9376_2011_0001.tif

Ontdek de hemel- en aardeglobe van Blaeu in 3D

Bekijk de Blaeu-globes van heel dichtbij – zelfs als u op kilometers afstand van de bibliotheek bent. Via onze digitale applicatie ontdekt u deze  pronkstukken van de Nottebohmzaalde online en zoomt u in op de kleinste details.

Naar de globes

Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience

Een sprookje voor u voorgelezen

Kevin Absillis is docent moderne Nederlandse letterkunde. Tijdens de voorleesweek liet hij zijn studenten even in de steek, en kwam hij als ‘voorleespapa’ een sprookje vertellen in onze Nottebohmzaal.

Bekijk hier het filmpje

Kleurplaten

Te veel stress? Kom tot rust met kleuren. We doken in onze collectie en selecteerden de mooiste stukken voor u om in te kleuren. Deel gerust uw creaties met ons op sociale media: @consciencebibliotheek.

Naar de kleurplaten

Een creatieve zoektocht

Ga op zoek naar toevallige letters: vormen in de natuur, in de stad, in de gebouwen of waar dan ook die niet bedoeld zijn als letter maar wel zo gelezen kunnen worden.
We zijn benieuwd naar jullie vondsten.

Naar toevallige letters

Stop the motion

Maak deze vakantie een stop motion video zoals deze jongens van Waf! deden

Naar het stopmotion-filmpje

Volg ons op sociale media

Volg de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience op Facebook, Twitter en Instagram. Regelmatig delen we er leuke weetjes, bijzondere collectiestukken en beelden van achter de schermen.

De Erfgoedbib bij u thuis

De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience mag dan wel gesloten zijn, online zijn we altijd open. Herbeluister de Nottebohmlezingen, ontdek onze collectie online, of duik in de digitale bronnen.

Ontdek hier alle virtuele mogelijkheden