Cover van het boek 'De toekomst van het verleden' van Thijs Weststeijn

Welke toekomst voor het verleden?

Hoe klimaatverandering ons erfgoed bedreigt en wat daaraan te doen valt

In De toekomst van het verleden luidt de Nederlandse kunsthistoricus Thijs Weststeijn de noodklok: klimaatverandering is een steeds grotere bedreiging voor ons erfgoed. Wereldwijd lopen musea, archieven, erfgoedbibliotheken, maar ook monumenten, binnensteden en cultuurlandschappen acuut gevaar. Naar aanleiding van het boek organiseren deBuren en FARO een discussie in onze schitterende Nottebohmzaal.

Individuele bezoekers:

dinsdag 4 juni 2024 van 19:30 tot 21:00

De stijgende zeespiegel bedreigt Venetië, in Pakistan overstromen de 4.500 jaar oude ruïnes van Mohenjo Daro. Door inklinking van de Engelse veengrond bezwijkt de Muur van Hadrianus en door de toename van zout ontploffen de bakstenen van het opgegraven Babylon. Dichter bij huis beginnen de houten palen onder Amsterdam te rotten en door de waterbom in het oosten van België in 2021 liepen de collecties van archieven, musea en andere erfgoedplekken onherstelbare schade op. Tal van musea zijn al begonnen om hun collecties te verplaatsen naar klimaatbestendige depots. Maar of dat soelaas biedt?

Ook in Vlaanderen en Nederland staat het onderwerp steeds hoger op de agenda. In de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience gaat Thijs Weststeijn in op de voornaamste punten in zijn boek. Vervolgens gaat hij onder leiding van VRT-journalist Ann De Bie in gesprek met Bert Watteeuw (directeur Rubenshuis en Rubenianum) en Anne van Oosterwijk (directeur Collectie Musea Brugge). Hoe bedreigt de klimaatverandering erfgoed in de Lage Landen en welke locaties staan nu al onder druk? Hoever staan we met de bescherming van ons tastbare verleden? Gastheer is Thomas Martin van de Erfgoedbibliotheek.

Podcast
Zin in een voorproefje? Beluister dan de podcast van onze partner FARO, over de vraag hoe musea een verschil kunnen maken in de strijd tegen de klimaatverandering.

• Dinsdag 4 juni van 19.30 tot 21 uur
  • Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, ingang via Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen
  • Gratis
  • Een unieke samenwerking van deBuren, FARO en Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience