Sfeerbeeld mensenhanden bladeren door openliggende oude druk.

Internationale reisbeurs brengt Ashley Gonik (Harvard University) naar Antwerpen

Drie onderzoekvlogs

In 2019 ontving Ashley Gonik een reisbeurs van de Stichting Nottebohm om onderzoek te doen op de collecties van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience en het Museum Plantin-Moretus. Bent u benieuwd naar het leven van een Amerikaanse onderzoeker in Antwerpen? In drie korte onderzoekvlogs vertelt ze over haar reis, onderzoek en ervaringen.

05.05.2021

Ashley Gonik (Harvard University, Massachusetts) wilde te weten komen wie verantwoordelijk was voor het opstellen van tabellen in vroegmoderne boeken. Waren het de auteurs of eerder de zetters en drukkers die bepaalden hoe ze er zouden uitzien? Welke technieken werden er gebruikt om wetenschappelijke publicaties te illustreren? Om dat te onderzoeken bestudeerde ze tientallen zestiende-eeuwse boeken van dichtbij. Onderzoek in het archief van de Officina Plantiniana leverde aanvullende gegevens op over de lonen die betaald werden voor het zetten en drukken van deze complexe publicaties. Ze vertelt er alles over in onderstaande filmpjes.