Jos Geysels

De aarde kouder, de samenleving warmer

Nottebohmlezing van Jos Geysels

Jos Geysels over ‘klimaatrechtvaardigheid’, omdat we om de draagkracht van de aarde te bewaren, een breed maatschappelijk draagvlak nodig hebben.

De klimaattransitie is geen boekhoudkundige operatie van kosten en baten, wel een sociaal proces tot een fundamentele verbouwing van economie en samenleving. Wie de wereld rechtvaardig wil delen, kan er niet onderuit dat de herverdeling zich afspeelt binnen ecologische grenzen. Het begrip 'klimaatrechtvaardigheid' veronderstelt een koppeling van  de klimaatagenda aan de ongelijkheidsproblematiek, van sociaal beleid aan klimaatbeleid. Om de draagkracht van de aarde te bewaren, hebben we een breed maatschappelijk draagvlak nodig.

Bio

Jos Geysels is socioloog, voormalig parlementslid (1987 – 2004), voorzitter van Agalev (nu Groen) en minister van staat. Hij was voorzitter van o.a. 11 11 11 (tot april 2017), het Vlaams Fonds voor de Letteren ( 2010 – 2018) en van 2007 tot 2020 voorzitter en (nu) bestuurslid van Decenniumdoelen ( Vlaams samenwerkingsplatform van armoede-organisaties en sociale bewegingen). Hij is momenteel voorzitter van het  Boekenoverleg en van Reset (netwerk voor een sociale en ecologische transitie),  lid van de Raad van Bestuur van BOZAR en Theater aan Zee, lid van de denktank Minerva en voorzitter van armoedeorganisatie ’t Antwoord ( Turnhout)… Hij publiceerde samen met Erik Vlaminck drie pamfletten over armoede en ongelijkheid.

Jos Geysels

Praktisch

• Zondag 16 oktober 2022, 11u tot 12u30
  • In de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience