Cartularium van de Birgittenorde, Engeland, 1471, 1499 (c) Universiteitsbibliotheek Gent

Miraeus Lecture door Virginia Blanton

The Afterlives of Syon Abbey Books

In deze Engelstalige Miraeus Lecture krijgt professor Virginia Blanton (University of Missouri-Kansas City) het woord en onderzoekt ze de omzwervingen van de zusters in het bisdom Cambrai tussen 1539 en 1580 als context voor lokale overleveringen van hun devotionele en administratieve boeken.

Syon Abbey werd in 1415 gesticht door Hendrik V van Engeland. Het was een dubbel abdijhuis van Birgittinessen dat een centrum werd van onderwijs en prediking, maar ook van devotionele en liturgische praktijk. Toen Hendrik VIII brak met Rome en de Engelse kloosters sloot, verhuisde een kleine groep zusters van Syon naar Antwerpen en leefde samen met de zusters Birgittinessen in Mariëntroon (Dendermonde). Deze studie onderzoekt de omzwervingen van de zusters in het bisdom Cambrai tussen 1539 en 1580 als context voor lokale overleveringen van hun devotionele en administratieve boeken.

Biografie

Virginia Blanton is University of Missouri Curators' Distinguished Professor en momenteel een Fulbright Scholar bij het Ruusbroecgenootschap aan de Universiteit Antwerpen. Haar onderzoek richt zich op representaties van middeleeuwse vrouwen en hun relatie met boeken, als schrijvers, lezers, zangers, mecenassen en boekbezitters. Dr. Blanton is co-editor van de driedelige serie Nuns' Literacies in Medieval Europe (2013-2017), en ze is ook stichtend lid van het multidisciplinaire, door het NEH gefinancierde team CODICES, dat optische, chemische en computationele analyses uitvoert van manuscripten en vroeg gedrukte boeken.

• Woensdag 24 april 2024 om 18.30 uur
  • Nottebohmzaal, ingang via Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen
  • Engelstalige lezing
  • Gratis toegang
  • Reserveer hier uw plaats

Miraeus Lectures

Sinds 2009 organiseert de Vlaamse Werkgroep Boekgeschiedenis, in samenwerking met de Vereniging van Antwerpse Bibliofielen, boekhistorische lezingen die de boekgeschiedenis in de Nederlanden in een internationaal perspectief plaatsen. De lezingen, in het Engels, het Frans of het Nederlands, vinden plaats op woensdagavond in de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, en zijn gratis toegankelijk.