(c) Inge Misschaert

Verzameld! Gepassioneerde verzamelaars door de eeuwen heen

Nottebohmlezing door Inge Misschaert

Inge Misschaert, schreef een boek over die passie die we allemaal wel eens voelen: het verzamelen. Kom luisteren naar de passie van kunstenaars en schrijvers, architecten en pantologen, filosofen en gewone mensen.

Al eeuwenlang heeft de mens de neiging om dingen te verzamelen en te bewaren, altijd koortsachtig op zoek naar nieuwe aanvullingen. Wat bezielt de verzamelaar? Wat schuilt er achter die bezitsdrang? Achter de zoektocht naar veel van hetzelfde? Verzameld! gaat over de passie van verzamelende mannen én vrouwen: kunstenaars en schrijvers, architecten en pantologen, filosofen en gewone mensen. Het gaat over het instrumentarium van de verzamelaar en waar die zijn bezittingen bewaart: huizen worden niet alleen verzameld, maar ook speciaal gebouwd om collecties in onder te brengen. Inge Misschaert verzamelde verhalen over historische en hedendaagse verzamelaars, en bracht ze onder in dit boek.

Inge Misschaert (1974) is germaniste, historica, kunsthistorica en archivaris. Ze geeft deeltijds les aan een middelbare school en aan de Universiteit van Gent. Daarnaast werkt ze aan een proefschrift over de Gentse architect-verzamelaar Pierre-Jacques Goetghebuer (1788-1866).

• Zondag 25 februari van 11 uur tot 12.30 uur
  • Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, ingang Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen
  • Standaardticket per lezing: € 5 / € 2,5 leden Dotatiefonds voor Boeken en Letteren
  • Tickets