Van Ostaijen bezet 'De Boekenwereld'

Het maartnummer 2021 van tijdschrift 'De Boekenwereld' is grotendeels gewijd aan Paul van Ostaijen, zijn bundel 'Bezette Stad' en de expo 'Bezette Stad 100!' in het Letterenhuis. Linde De Potter (conservator moderne collecties in de Erfgoedbibliotheek) schreef een artikel over de vele vertalingen van zijn werk.

De Boekenwereld, ‘blad voor bijzondere collecties’, is een samenwerkingsverband van enkele grote Nederlandse en Vlaamse (universiteits)bibliotheken en archieven. Voor Vlaanderen zijn dat de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, het Museum Plantin-Moretus, de bibliotheek van de Universiteit Antwerpen en het Letterenhuis.

Het eerste nummer van 2021 staat helemaal in het teken van de expo 'Bezette Stad 100!' in het Letterenhuis. Met artikels van onder anderen Lies Galle en Johanna Ferket (Letterenhuismedewerkers en curatoren van de expo), van Van Ostaijen-biograaf Matthijs de Ridder en van hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde Kris Humbeeck, komt u alles te weten over de totstandkoming van de iconische bundel Bezette stad.

Het nummer telt twee bijdrages van medewerkers van de Erfgoedbibliotheek. Conservator moderne drukken Linde De Potter belicht de internationale relevantie van Van Ostaijen op basis van de vele vertalingen van zijn werk. In het niet-thematische gedeelte van het nummer geven Peter Rogiest (verantwoordelijke lezersdiensten) en Natacha Van de Peer (stadsgids) een voorproefje van de webexpo 'Congo in de Erfgoedbibliotheek' die binnenkort op deze website online komt. Meer informatie over de andere artikels krijgt u op de website van het Letterenhuis.

De Boekenwereld verschijnt vier keer per jaar en is te verkrijgen in het Letterenhuis, het Museum-Plantin-Moretus en in onze leeszaal aan 12,50 euro per (los) nummer.