De leeszaal

Vijf goede redenen voor een bezoek aan onze leeszaal

Alleen al de inspirerende omgeving maakt een bezoek aan de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience meer dan de moeite waard. Maar voor onderzoekers, studenten, lezers en andere geïnteresseerden zijn er nog minstens vijf andere goede redenen om langs te komen.

1. Wie zoekt, die helpen wij vinden

Iedereen is welkom in onze leeszaal. Je hoeft geen professionele onderzoeker te zijn om je gading te vinden in de collectie. Heb je een zoekvraag, klein of groot? Onze leeszaalmedewerkers helpen je graag vooruit. Ze maken je wegwijs in onze online catalogus en tonen hoe je een microfilm op het toestel zet of hoe je de scanner gebruikt.

Kan je niet zelf naar de bibliotheek komen, dan kan je een beroep doen op de gratis scanservice. Via email kan je scans aanvragen van tijdschriftartikels of passages uit boeken. Volledige werken scannen we niet. Stel ons jouw vraag via consciencebibliotheek@antwerpen.be of op het nummer 03/338.87.34.

2. De kranten en tijdschriften

Ook wie in alle rust zijn favoriete krant of tijdschrift wil lezen, kan in onze leeszaal terecht. Wij bieden dagelijks alle Vlaamse dagbladen aan, plus drie buitenlandse kwaliteitskranten (‘NRC’, ‘Le Monde’, ‘Frankfurter Allgemeine’). Onze collectie Belgische kranten uit de 18de en 19de eeuw is uniek. Interessante pagina’s kan je downloaden of afdrukken.

De collectie tijdschriften omvat de algemene Vlaamse en Nederlandse tijdschriften, zoals ‘Knack’ en ‘De Groene Amsterdammer’. Je vindt bij ons ook literaire, historische en culturele vaktijdschriften.

3. Het gratis lidmaatschap

Lid worden van de Erfgoedbibliotheek is gratis. Een A-kaart of studentenkaart volstaat. Na je online registratie krijg je een mail met een voorlopige login en wachtwoord. Daarmee kan je alvast je materialen bestellen. Bij een eerste bezoek wordt je inschrijving afgerond en liggen de materialen op jouw naam klaar achter de balie. Krijg je niet alles in één keer rond? Geen probleem: je kan je materialen 14 dagen (en indien nodig, langer) opzij laten houden.

Materialen uitlenen kan niet, maar je kan wel artikels, hoofdstukken uit een boek en zelfs krantenpagina’s scannen en naar jezelf mailen, of op een eigen USB-stick zetten. Je kan ook fotokopieën en/ of prints laten maken, dan betaal je 0,15 euro per pagina (zwart-wit) of 0,65 euro (kleur).

4. De digitale toepassingen

De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience bewaart niet alleen papieren drukwerk, maar is ook digitaal helemaal mee. Wij hebben een ruim aanbod digitale bronnen omtrent geschiedenis, kunst en literatuur. Op onze website vind je een handig alfabetisch overzicht. Het digitale archief van ‘Gazet van Antwerpen’ is bijzonder populair. Net zoals bij boeken, kranten en tijdschriften kan je ook pagina’s uit de digitale bronnen downloaden en/of printen.

In een aparte ruimte staan 12 internet-pc’s opgesteld. Gebruik ervan is gratis en zonder tijdslimiet – tenzij er andere gegadigden zijn.

5. De zalige stilte

De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience is een stille plek. Het is een van de weinige plaatsen in Antwerpen waar je nog ongestoord kan studeren, een krant kan lezen, of gewoon tot rust kan komen.

Bekijk ook

Nottebohmkrant voorjaar 2022

Gefascineerd door vos

In het kader van het pensioen van directeur An Renard neemt de Nottebohmkrant van dit voorjaar je mee doorheen de vossencollectie van de Erfgoedbibliotheek. Daarnaast staan ook nieuwe aanwinsten, workshops en cursussen in de kijker.