Studenten maken dossier rond Steeds-Cité (1990)

In het kader van een mastervak Nederlandse literatuur doken studenten van de KU Leuven in de rijke collectie bibliofiele edities van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Bibliofiele edities zijn boeken die vaak slechts in een kleine oplage worden gedrukt met speciale aandacht voor het materiaal en de vormgeving. Onder begeleiding van professor Linde De Potter, conservator Marlou de Bont en collectievormer Dirk Van Duyse verdiepten ze zich in de wondere wereld van het bibliofiele boek en gingen ze aan de slag met een bijzonder exemplaar uit de collectie.

Steeds-Cité (1990) bestaat uit een reeks zeefdrukken van Albert Pepermans met begeleidende gedichten van Hugo Claus, voorzien van een Franse vertaling door Freddy De Vree. Het is een erg fascinerend boek, dat zich, door de bijzondere manier waarop de bladen gevouwen zijn, op verschillende manieren laat bekijken en lezen. Steeds-Cité werd in 1990 uitgegeven door de Brusselse galeriehouder en uitgever van kunstenaarsboeken Camille von Scholz (zie ook de Nottebohmkrant van het voorjaar 2023).

De studenten stelden een online dossier samen rond deze editie waarin ze verschillende aspecten van het boek belichten, zoals de wisselwerking tussen de gedichten van Claus en de beelden van Pepermans of de Franse vertalingen van de gedichten door Freddy De Vree. Ook interviewden ze Pepermans over zijn samenwerking met Claus in de jaren negentig en brachten ze de verschillende manieren in beeld waarop het boek aanschouwd kan worden.

Wil je ook (digitaal) bladeren door Steeds-Cité, ben je benieuwd naar het interview met Pepermans of wil je meer weten over de bijzondere relatie tussen woord en beeld in dit werk? Neem dan een kijkje in het online dossier over deze bijzondere bibliofiele editie, te vinden op www.consciencebibliotheek.be/nl/bibliofiele-uitgaven