Nieuws van de Groote oorlog

Het Vlaams Instituut voor Archivering digitaliseerde kranten uit de ‘Groote oorlog’ uit verschillende Vlaamse archieven en bibliotheken. De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience is een van de deelnemende bewaarinstellingen.

Bij de herdenking van de Eerste Wereldoorlog leeft de belangstelling voor nieuwsbladen uit die periode weer op. Hoewel ze cruciaal zijn voor het begrip van die periode, zijn ze in onze streken nauwelijks gekend bij het brede publiek. Reden daarvoor is ongetwijfeld dat ze bijna uitsluitend op papier of microfilm raadpleegbaar zijn – en dat exclusief voor onderzoekers. De documenten zijn bovendien bedreigd door de vaak slechte kwaliteit van het papier waarop ze zijn gedrukt.

De digitalisering zorgt voor een duurzame bewaring én opent de deur tot digitale raadpleging. Het project is een samenwerking tussen VIAA (Vlaams Instituut voor Archivering), de Vlaamse Erfgoedbibliotheek, FARO en PACKED. Er werden collecties gedigitaliseerd van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, de Universiteitsbibliotheken van Gent en Leuven, de Provinciale Bibliotheek Limburg, de archiefinstellingen ADVN, Amsab, AMVB, KADOC en het Liberaal Archief, en het Memorial Museum Passchendaele 1917.

Sinds 3 september 2015 is ook nieuwsvandegrooteoorlog.be online en zijn de 360.000 pagina's permateriaal uit WO I voor iedereen toegankelijk en doorzoekbaar in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. ‘News of the Great War’ is bij de Unesco ingediend om erkend te worden als Memory of the World.