Uitgeverij Vrijdag en Erfgoedbibliotheek werken samen

Eind 2018 ondertekenden beide partijen een depotovereenkomst. Voortaan schenkt Uitgeverij Vrijdag één exemplaar van elk nieuw boek dat ze publiceert aan de Erfgoedbibliotheek.

23.01.2019

Uitgeverij Vrijdag is een onafhankelijke literaire uitgeverij. Ze werd opgericht door Rudy Vanschoonbeek en is sinds juni 2008 gevestigd in Antwerpen. Ze publiceerde inmiddels meer dan 400 titels – poëzie en proza, essay en naslagwerk, prentenboek of beeldroman, kalender of wegwijzer – van overwegend Vlaamse auteurs, met de nadruk op literatuur en non-fictie. Allemaal publicaties die niet kunnen ontbreken in de Erfgoedbibliotheek, die de ambitie heeft om alle werken van Vlaamse en Nederlandse literaire schrijvers te verzamelen.

In 2018 schonk de uitgeverij haar archief al aan het Letterenhuis. Aansluitend stemt ze haar werking af op die van de Erfgoedbibliotheek. Er werd afgesproken dat Vrijdag al haar publicaties in de bibliotheek deponeert. Er is een duidelijke win-win voor beide partijen. De Erfgoedbibliotheek bouwt haar collectie Vlaamse letterkunde systematisch uit met deze collectie van Uitgeverij Vrijdag. De uitgever verzekert zich ervan dat zijn volledige fonds nu en in de toekomst voor het grote publiek wordt bewaard en ontsloten.