Dirk Draulans

Nottebohmlezingen voorjaar 2022: Vos in al haar facetten

Tijdens de Nottebohmlezingen brengt de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience maandelijks een spraakmakende spreker. Die geeft een persoonlijke blik op een thema dat gelinkt is aan de collectie van de bibliotheek en de actualiteit.

Nottebohmlezingen voorjaar 2022

Walter had nog een vos in zijn schuif liggen…

Nottebohmlezing van Karel Vingerhoets

Walter had nog een vos in zijn schuif liggen…. Karel Vingerhoets neemt de tekstbewerking door Walter Van de Broeck van Van den Vos Reynaerde onder handen in deze Nottebohmlezing.

De parabel van de Vos en Demir

Nottebohmlezing van Dirk Draulans

De vos, eeuwenlang net als de wolf verdelgd door de mens. Dirk Draulans  over de comeback van de vos, met dank aan efficiënte beschermingsmaatregelen.

De kromme paden van Reynaert de vos in de Nederlandse letterkunde

Nottebohmlezing door Lisanne Vroomen

Van het Latijnse dierenepos Ysengrimus uit 1150, over de Franse Roman de Renart naar Van den vos Reynaerde  in het Middelnederlands. Lisanne Vroomen volgt de kromme paden van Reynaert en kijkt naar de sporen die hij achterlaat.

De vossenfiguur in de moderne literatuur

Nottebohmlezing door Yvan de Maesschalck

De vos is weliswaar aaibaar, maar ook raadselachtig en ongrijpbaar. Misschien is de vos wel de nachtzijde van de mens? Of misschien toch niet? Yvan De Maesschalck houdt de vos tegen het licht als personage, symbool of motief in de moderne literatuur.

De beeldhouwer Albert Poels

Nottebohmlezing door Marnix Beyen

In het rijke oeuvre van de Antwerpse beeldhouwer Albert Poels (1903-1984) is Reinaert de Vos alomtegenwoordig. Hoe transformeerde de figuur onder invloed van de veranderende politieke en culturele omstandigheden? Aan de hand van de vossen van Poels vertelt Beyen het verhaal van deze belangrijke Vlaamsgezinde beeldhouwer.

Voorjaar 2022

De vijf lezingen in het voorjaar van 2022 staan, naar aanleiding van de pensionering van directeur An Renard, in het teken van ‘de vos’. Karel Vingerhoets, Lisanne Vroomen en Marnix Beyen gaan aan de slag met Reynaert, wellicht de bekendste vos in Vlaanderen. Yvan De Maesschalk gaat nog een stapje verder en zoekt ook naar andere vossen als personage, symbool of motief in de moderne literatuur. Dirk Draulans neemt de vos voor wat hij echt is: een dier dat net als de wolf aan een comeback bezig is.