Boekweit: mini-expo eetbare bloemen

& zadenbib aan het onthaal tot in oktober 2024

Op zaterdag 24 februari 2024 heropenen de Antwerpse zadenbibs. Thema dit jaar: Boekweit. Je kan vanaf die dag gratis zaadjes komen halen om zelf te planten en meteen ook genieten van onze mini-expo over eetbare bloemen.

Van onze stagiair communicatie en media, Mohamed Nur Allaf

De bloem, tastbaar én eetbaar?

Nog even volhouden, de lente breekt bijna aan! En hoe kunnen we dat beter vieren dan met de opening van de Antwerpse zadenbibs op zaterdag 24 februari? Dit jaar staat ze in het teken van boekweit en eetbare bloemen. Ook bij de Erfgoedbibliotheek zijn natuurliefhebbers weer welkom om zaden op te pikken en terug te brengen, maar ook om een paar mooie boeken uit de collectie te bewonderen (mini-expo).

Bloemen zijn niet alleen mooi, maar vaak ook voedzaam en gezond! Boekweit wordt gezien als een supplement voor bloem, tarwemeel etc. Ook is het een plant die veelvuldig terugkomt in de boekenwereld. "Ik ben bovendien heel wat mooier: mijn bloemen zijn zo mooi als appelbloesems, het is een lust naar me te kijken; ken jij iets mooier dan ons, oude wilg?" (Andersen, 1980)

Als voorbeeld nemen we een recept uit 'Paulettes Diestse kruidkoek' (bron: Regula Ysewijn, Van Wafel tot Koek, Carrera Culinair, Amsterdam, 2023), boekweitmeel kan ook gebruikt worden als een goede vervanger.

• 400g tarwe-, spelt- of roogebloem (boekweitmeel)
  • 1 volle melk
  • 2 eieren, gesplitst
  • 2 zakjes vanillesuiker van elk 16g, of gebruik kristalsuiker en 1 tl natuurlijk vanille-extract
  • 3 el fijne kristalsuiker
  • 1/8 tl zout
  • 50g jonge (kleine) takjes boerenwormkruid (gebruik zoveel je wilt, maar overdrijf niet, anders krijgt de kruidkoek een bittere smaak
  • Boter, om te bakken

Een greep met citaten over boekweit uit onze collectie:

"Het doet de boekweit geen scha als de koeien in het koren lopen" (Brabants spreekwoordenboek, Mandos-van dePol)

"Hun vruchten zullen tot spijs zijn en hun loof tot geneesmiddel" (Ezechiël 47:12)

"Laat uw voeding uw medicijn en uw medicijn uw voeding zijn" (Hippocrates, 380)

Praktisch

• De mini-expo en de zadenbib zijn vrij toegankelijk vanaf zaterdag 24 februari tot in oktober 2024 tijdens de openingsuren van de leeszaal.
  • Deel je kweektips en foto’s van je boekweitplant en -oogst op Facebook of Instagram met #antwerpsezadenbibs en tag ons @consciencebibliotheek
  • Alle info over de Antwerpse zadenbibs vind je hier!
Ga naar