slimmer zoeken op het web nl.wikipedia.org/wiki/Steenuil#/media/Bestand:Athene_noctua_(portrait).jpg

Slimmer zoeken op het web

Vind wat je zoekt op het internet met onze zoektips

Zie je door het digitale bos de bomen niet meer? Vind je vaak niet helemaal wat je zoekt met een zoekmachine? Zoek je specifieke afbeeldingen, artikels, documenten, archiefstukken…? De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience brengt met de reeks ‘Slimmer zoeken op het web’ regelmatig handige tips om je online zoekwerk te verbeteren.

Ieders online activiteit is de laatste jaren zienderogen toegenomen. Toch zijn niet veel mensen echt vertrouwd met online onderzoek. We kennen allemaal Google, maar weinigen onder ons weten hoe ze efficiënt gebruik kunnen maken van deze zoekmachine. Vinden wat je zoekt blijkt niet evident.

Al sinds de opkomst van het internet en de steeds toenemende digitalisering van historische bronnen coacht ons team leeszaalgebruikers om doelgericht informatie online te zoeken. Tot hier toe gebeurde dat voornamelijk één-op-één in onze leeszaal. Mede 'dankzij' de coronacrisis merkten we dat onze zoekexpertise, nu meer dan ooit, zeer goed van pas komt. We maken daarom onze beproefde workshops Slimmer zoeken op het web en Zoeken in online krantenbanken online beschikbaar. Ook onze curatoren en externe experts komen aan het woord. Sinds mei 2020 publiceert de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience hier een interessante mix van handige zoektips en artikels die dieper graven.

Wil je een gratis workshop 'live' volgen met je klas of vereniging? Aarzel dan niet om ons te contacteren via mailFacebook of Instagram.

Zoektips #1: Zijn mijn zoekresultaten betrouwbaar?

Zoekmachines hebben alleen maar toegang tot het tipje van de ijsberg

Online zoeken was nog nooit zo gemakkelijk. Maar zijn je zoekresultaten wel betrouwbaar? Heb je echt gevonden wat je zoekt? In deze post delen we een paar simpele maar efficiënte zoektips.

Zoektips #2: Hoe zal ik het vragen?

Zoeken op het internet is zoals bramen plukken

Internetzoekmachines en online catalogi kunnen veel, maar lang niet alles. Een succesvolle zoektocht op het internet start bij het stellen van de juiste vragen.

Zoektips #3: Goochelen met woorden

Hoe kun je zoekopdrachten (in Google) naar je hand zetten?

In deze post vertellen we hoe je zoekopdrachten (in Google) naar je hand kunt zetten. Wie weet wat je hierna uit je hoge hoed tovert?

Zoektips #4: Zoeken via webadressen

Het web is een groot adresboek

Niet alleen op webpagina’s zelf, maar ook in hun adressen staat vaak bruikbare informatie. In deze post gaan we verder in op hoe je via webadressen zoekt (in Google).

Zoektips #5: E-publicaties

Het web is een grote leeszaal

Steeds meer artikels, boeken, kranten en tijdschriften staan in één of andere vorm online. Deze tips besparen je misschien wel een bezoek aan onze leeszaal ;-)

Zoektips #6: Afbeeldingen

Het web is een grote beeldenbank

Hoe zoek je naar bruikbare afbeeldingen? Hoe zoek je via afbeeldingen? Waar moet je op letten als je beelden afdrukt of online publiceert? Ontdek het in deze post.

Zoektips #7: Video's

Het web is een grote videotheek

Waar, buiten op YouTube, kan je videobestanden zoeken en bekijken of downloaden? Hoe maak je zelf korte filmpjes? In deze post helpen we je op weg.

Zoektips #8: Hoe begin je een bibliofiele verzameling?

Longread door conservator Steven Van Impe

Ben je gebeten door het boekenvirus en wil je een eigen verzameling beginnen? Met deze tips leer je slim te verzamelen en zo een mooie collectie uit te bouwen.

Zoektips #9: Audio

Het web is een grote platenbak

Op het web zijn er andere en betere zoektoepassingen dan Google om audiobestanden op te snorren. Hier sommen we er een paar interessante op.

Zoektips #10: Jeugdliteratuur

Het Centraal Bestand Kinderboeken & Co

Strips, graphic novels, kinderboeken en jeugdliteratuur zijn uitgegroeid tot volwaardige genres en onderzoeksonderwerpen. In deze post wijzen we je de weg door het land van waan en wijs.

Zoektips #11: Privacy op het web

Je zoekgegevens zijn waardevol

We nemen een kijkje achter de schermen bij Google. Hoe maak je Google meer ‘privacy proof’ en welke alternatieven zijn er? We proberen ook onze filterbubbel te doorprikken

Zoektips #12: Open Data

Longread door Alina Saenko en Bert Lemmens (meemoo)

De samenleving heeft er alle belang bij dat het web 'open' is. We leggen een complex thema simpel uit, met bruikbare tips en links voor wie meer wil weten.

Zoektips #13: Belgische kranten

Door Astrid Berwouts en Sophia Rochmes (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)

Hoe ontdek je de kranten die voor jouw onderzoek relevant zijn? Zo ga je vlot en efficiënt op zoek in de overkoepelende krantencatalogus Abraham.

Zoektips #14: Poëzie

Het web is een grote bloemlezing

Een mogelijke wandeltocht door het onmetelijke poëzielandschap online, ter lering en vermaak.

Ortelius, Abraham, Theatrum orbis terrarum

Zoektips #15: Oude kaarten

Het web is een grote atlas

Bijna alles staat tegenwoordig online – maar waar? Ziehier een grote greep uit het immense aanbod.

Zoektips #16: Beeldenbank Musea en Erfgoed

Ontdek hier de mogelijkheden van de Antwerpse 'DAMS'-databank

We maken je wegwijs in het systeem en laten je kennismaken met een paar handige functies.

Boek een workshop

Workshop: Slimmer zoeken op het web

3de graad secundair - ASO/KSO/TSO

Zoeken op het internet is ondenkbaar zonder zoekmachines, maar er is zo veel meer. In deze workshop bereid je je maximaal voor op het opzoekwerk voor je eindwerk of geïntegreerde proef.

Workshop: Zoeken in online krantenbanken

Alle geïnteresseerden

De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience heeft meer dan 3.000 gedrukte krantentitels in haar bezit, naast digitale toegang tot duizenden actuele kranten. Tijdens deze workshop leert u met slimme tips en handigheidjes door het digitale krantenaanbod te grasduinen.